Szerintünk igencsak nagyot üt Presser Gábor szignálja az éterben…
Az évforduló akár szomorú is lehetne – de mi nem erre, hanem magára a Malévre kívántunk emlékezni, amikor tavaly eldöntöttük, kikérjük a vállalat és annak utolsó közforgalmú járatának hívójelét. Nem nagy dolog, de sokaknak mégis rendkívüli módon megdobogtatta a szívét, hogy a hajdani nemzeti légitársaság a HA10MALEV és a HA10LOH alakjában – ha csak néhány órára is de – ismét a levegőbe emelkedett…
Szinte alig akad idehaza olyan, harminc esztendő fölötti ember, aki ne hallott volna a MALÉV-ről. Azt, hogy a hazai légitársaság mikor jött létre s hogyan szűnt meg, sokan és sokféleképpen leírták. Az okok firtatása és a bármilyen előjelű ítélkezés nem a mi tisztünk – emlékezni viszont elidegeníthetetlen jogunk, így ennek jegyében tavaly év vége felé kikértük a HA10MALEV és HA10LOH hívójeleket. (Az előbbit felesleges magyarázni, míg a második a cég utolsó közforgalmú járatának lajstromjele volt.) A MRASz részéről HA7PL Laci támogatta az ötletet, így az NMHH a szokott ügyrendjével kiadta a megfelelő papírokat.
Felhős kilátás a Jak-40-es utaskabinjából 🙂
A rádiózás helyszíne mi lehetett volna más, mint a Ferihegy II. mellett terpeszkedő Aeropark – melynek vezetése a szükséges technikai kérdések tisztázása után örömmel bólintott rá a projektre. S ezért nem lehetünk eléggé hálásak nekik. Koránt sem zárójelbe téve: nem árt észben tartani: egy nemzetközi légikikötőről forog a szó, melynek közvetlen szomszédságában, gyakorlatilag a kerítésén belülről dolgoztunk. Tehát nagyon nem mindegy, hogy milyen frekvenciákat, teljesítményeket és antennákat alkalmazunk. Pont úgy, mint Kecskeméten, a Nemzetközi Repülőnapon. Tehát az egyeztetés – állítson bárki ostobán bármit – elengedhetetlen kelléke a sikernek.
A rádiónál HA7PTY Pityesz – a logot vezeti HA5CBM Miklós. A használt hívójel a HA10MALEV, a munka pedig éppen 3,611 MHz-en folyik
A honnan rádiózzunk tehát eldőlt – már csak a “miből” kérdését kellett rendezni. Mi elsőként valami szép és nagy, s legfőképpen pedig “emlékezetes” fémmadárra gondoltunk. Például a Tu-134-re, de aztán helyben kiderült, hogy az kevéssé járható út, mert a park február 5-én is nyitva lesz, a népek meg vágynak e kecses jármű “látására”. Így “nagy duzzogva” 🙂 becuccoltunk a Jak-40-be, amit azért sem bántunk meg, mert a szél gyakorta úgy lökdöste, mintha tényleg a levegőben lettünk volna.
A főpilóta HA8BIT Péter, a rádiós segédtiszt ezúttal HA5CBM Miklós
Mivel a létesítmény reggel 7:00-kor nyit, érthetően addigra már mi itt toporogtunk a kapuban. Megérkezés után Zsaludek Endre vett minket (stílszerűen) a szárnyai alá. Kaptunk hosszabbítót és hősugárzót is, majd nekifogtunk a Magirus árboc és a rá aggatott dipólus, illetve magának a rádióállomásnak a telepítéséhez.
Mintha egy régi, csöppet megfakult képeslapot néznénk… 🙂
Mire minden nagykönyv-szerűen összeállt, a villamos fütike’ kellemes meleget varázsolt a beltérbe. Mivel nem szokásunk tagadni a hibákat, leírjuk, akadtak apró gondjaink is. Például az antenna első körben rövidnek bizonyult, így a balun- (alkoholistáknak: ballon) transzformátort párszor lifteztetni kellett fel- s le. A munkában sokat segített, hogy HA8BIT Péter hozott egy aranyos kis műszert, amely hullámhosszát tekintve “fénytől a hangig” mindenről (is) megmondja, hogy jól rezonál vagy sem. 😉
HA7PTY Pityesz go-boxa az FT-991-es berendezéssel és a tápegységgel
Az első hívást (HA10MALEV) Pityesz engedte el az éterben – s nem túlzunk, de seperc alatt olyan pájlap’ alakult ki, hogy eltelt pár másodperc, mire felocsúdtunk a meglepetéstől. Aztán persze kialakult a rend, s szépen írtuk az amatőrtársakat a logba.
HA5SPA Péter számos frekvencián volt hallható
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a két speciális hívójel már a február 5-i szombatot megelőzően is hallható volt itt-ott a légben. HA5SPA Péter például digimódban járatta, s mint (lapunknak 🙂 ) kifejtette, a légitársaságos azonosító népszerűbb volt, mint a másik. Jaj, és egyáltalán nem utolsó sorban ide kell iktatni, az, hogy lett qrz.com és e-QSL oldal, Péternek köszönhető.
HA8BAR és HA10MALEV (op HA7PTY Pityesz) Ezt – és a nyitóoldalon szemlélhető minimozit – HG6PTZ Tamás készítette Erdőkürtön
Miután kirádióztuk magunkat nyolcvan méteren, elmentünk egy csöppet szusszanni. Így egyebek mellett föltekintettük a szomszédos, 1957-1991-ig szolgálatban állt repülőt is, amelynek – mint kiderült – még működőképes a rádiója.
A korábbi cikkekben már találkozhattok Balázzsal (k), Dáviddal (j) és édesapjukkal, Olivérrel. Ők is kijöttek bennünket meglátogatni, majd a bontásban is segédkeztek. Olivér jobb válla takarja ki a máig működő USz-9-es (születési adatai szerint BC-348-as) vevőkészüléket, míg Dávidtól balra az ARK-9 (Avtomaticseszkiíj Ragyio Kompasz) kezelőszervei kelletik magukat. A fiatalember feje felett az egy plusz egyes adó van felszerelve
Miután ettünk-ittunk (alvás nem volt), némi ismételt fel-le húzogatás révén átszereltük a sugárzót negyven méterre, s nekiálltunk döngetni az étert. Itt már játszott a LOH is – az időhúzás elkerülése végett egyből párban a másikkal. Az operátorok közé HA8BIT Péter is belépett – s bár HA5AS is eljött, ő inkább a gyengébb nemet részesítette előnyben. 😉 Persze rajtuk kívül is akadt vendégünk – így például a Magyar Honvédségtől Laci barátunk.
Az elülső madár volt az ideiglenes otthonunk, a hátsóban pedig a máig dolgozó USz-9 (BC-348) található
Aki rendszeresen követi írásainkat és kitelepüléseinket, az szinte már talán tudja is, mi következik. Igen, HA5IT Tamással is táviratoztunk 28,530 MHz-en. Sőt, vele az adófelelős jelenlétében Zsaludek Endre is váltott pár szót, ők ketten ugyanis több évtizedes jó barátok. S nem mellékesen ez a minimum a részünkről azért a törődésért, melyben minket odakint totál’ önzetlenül részeltettek.
Mivel a park délután négykor zár, korlátos volt az időnk. Azt viszont elmondhatjuk, hogy odakint csönd honol az éterben, így kiválóan hallottuk még a QRPp állomásokat is. És igen, a jövőre nézve is akad pár ötletünk – no de nem lőjük le előre az agyaggalambot… 😉
Gyerekek a játékboltban: (b-j) HA7PTY Pityesz, HA8BIT Péter és HA5CBM Miklós
Az e-QSL-ek hamarosan landolnak nálatok. Zárásként, de egyáltalán nem utolsó sorban legfőképp a sorukat kiváró amatőrtársaknak, azaz Nektek vagyunk hálásak. Hiszen egyikünk sem DX men’ – de Ti mégis türelmesek voltatok velünk szemben.
Reméljük, hamarosan újra találkozunk az éterben valami kellemes hívójellel! 😉
73!
a HA5KDR kollektívája
Remek tudósítás! Köszönöm, köszönjük!
HA9RR Pista, Miskolcz, ha9rr@gmail.hu