Dénes Om ezúttal a nagy víz túlsó felén gyártott harckocsik rádióit mutatja be. Az anyag természetesen itt sem lesz totál teljes (ahhoz leginkább “oda” kellene születni), de messze bővebbnek bizonyul, mint a tegnapi olasz ismertető. Igaz, erről kétségtelenül többet lehet olvasni, így a kutatómunka is egyszerűbbnek bizonyult. Ám kár lenne szem elől téveszteni, azért erről sincs fönt “minden” a neten. 🙂
Sherman M4 harckocsi
Az Egyesült Államok hadbalépésével hasonló koncepció szerint kezdték meg a harckocsizó csapatok felszerelését, mint a szovjetek. Az óriási ipari kapacitást kihasználva könnyen gyártható és jó minőségű közepes harckocsik tömeggyártására álltak rá. Az M4 jelű „Sherman” nevű harckocsikból és különféle változataiból hozzávetőlegesen negyvenezer példány készült.
Természetesen ezt a mennyiséget nem egyetlen gyár készítette és nem egyformán voltak felszerelve. A háború elején az amerikai tankok tipikus felszerelése az SCR 538 állomás volt, mely csak egy vevőkészülékből (BC603 típus) és a belső beszélgető rendszerből (BC605) állt. A háború későbbi szakaszában (második felében) az US. hadsereg vezetése német harckocsi-csapatok eredményeit vizsgálva és az amerikai csapatok igényei alapján, minden harckocsit adó-vevővel és belső beszélgető rendszerrel szereltetett fel. A sokféle rádióból csak a tipikusnak mondható SCR 528 rádióállomást említjük meg, melynek készülékeit mai napig „Sherman-rádió”-ként emlegetik, bár többek között parancsnoki gépkocsikba is beszerelték.
SCR-528 harckocsirádió
Ez az állomás a BC603 vevőn és a BC605 beszélgető rendszeren kívül egy BC604 típusú húsz Wattos rádióadót tartalmazott.
(A nem forrásértékű World of Tanks Internetes-oldal szerint, ezt az összeállítást SCR 528 A1 típusjellel szállították T-34-ek részére a Szovjetunióba is, de erről dokumentumot nem találtunk.)
BC 604 adókészülék
Frekvencia: 20-28 MHz, tíz programozható csatornán,
rezgőkristályokkal beállítható,
Antenna: 2,7 méter botantenna
Antennateljesítmény: húsz Watt
Üzemmódok: FM távbeszélő
Hatótávolság: tíz mérföld – azaz tizenhat kilométer
Kapcsolás: négy fokozatú
Íme az SCR-528 rádióállomás: Balra BC604 adó, utána BC603 vevő, jobb szélen a BC605 erősítő
Érdekesség, hogy az adókészülékben a tíz darab kristályt fűtött termosztátban helyezték el, a teljes kristálykészletet ugyancsak az adóban egy fiókban tárolták. A program billentyűzet nem csak a kristályokat kapcsolta, hanem meglehetősen bonyolult mechanikával egy hat részes forgókondenzátort állított át, tehát hat fokozatot hangolt egyszerre.
A kimenő frekvencia úgy jött létre, hogy a kristály által előállított alapfrekvenciát kétszerezték, majd háromszorozták. Természetesen a kristályra a végfrekvenciát írták rá, de a valóságban a kvarc csak annak egyhatodán rezgett. (Pl. ha 25,4MHz az üzemi frekvencia, akkor osztva hattal = 4,233MHz a kristály valódi frekvenciája.) Nyilván az akkori technológiával négy MHz körüli rezgőkristályokat könnyebben tudtak gyártani.
Középen a fűtött termosztát az egyik kristállyal- jobbra a billentyűzet, védőrács nélkül. (A szerző felvétele)
A hat részes forgókondenzátor az adó alján. (A szerző felvétele)
A billentyűzet egytől-tízig egyre jobban nyitotta a forgókondenzátorokat, tehát a kristályokat nem összevissza, hanem növekvő frekvencia sorrendjében kellett a termosztátba helyezni.
A félig kihúzott fiók a kristályok tárolására szolgál. (A szerző felvétele)
A kristályok tároló fiókja. (A szerző felvétele)
Az adóban helyezték el az anódfeszültséget előállító umformert (dinamotort) mely tizenkettő vagy huszonnégy Voltról állította elő a tápfeszültséget attól függően, hogy a készüléket gépkocsiban vagy tankban alkalmazták. A tápláló feszültséget (tizenkettő vagy huszonnégy Volt) ráfestették az umformerre és ez a szám az előlap baloldalán egy kerek üvegablakban jelent meg.
Az SCR 528 rádióállomás nyitott teherautóra telepítve
A BC603 vevőkészülék
Az adó hét darab egyforma pentódát és egy végerősítő csövet tartalmaz, melyek fűtése 2,5 Voltot igényel. A nyolc cső sorbakapcsolásával a fűtés közvetlenül megoldható tizenkét Voltos akkumulátorról. Huszonnégy Voltos jármű esetén a csövek fűtőáramkörével nagyteljesítményű előtét ellenállások kapcsolódnak sorosan. Az akkumulátor feszültségnek megfelelő átkapcsolást, nagyon szellemesen, a megfelelő feszültségű umformerek dugaszolásánál maguk a dugaszcsoportok végzik.
Az adókészülék felülről nézve, nyolc darab elektroncsővel. Baloldalon az umformer üres helye. (A szerző felvétele)
Az umformer (dynamotor) beépítve a BC604-es adóba
A T-17 szénmikrofon
A BC 605 erősítő
A harckocsiknál szokásos módon gégemikrofon (laringofon) vagy szénmikrofon vette át a kezelő hangját és a mikrofonok hangja frekvenciában modulálta az adót. A szénmikrofon sokkal érthetőbb hangot adott (telefon minőséget), de ha működött a motor, ráadásként valamelyik fegyver, akkor használhatatlannak bizonyult, csak a gégemikrofon jelentett megoldást. A BC 604-hez T-17 típusú szénmikrofont rendszeresítettek.
A trimmerkondenzátorok csavarjai. (Szerző felvétele)
Kétségtelenül egyszerű volt ennek az adókészüléknek a kezelése, viszont a kiutalt frekvenciáknak megfelelő kristályok cseréje bizonyos kezelési jártasságot igényelt. A kristályok dugaszolása és sorbarendezése még egyszerű volt, de behelyezésük után az adótól jobbra lévő vevőkészüléket, vagy hangerősítőt ki kellett emelni, hogy az adó jobb oldalán lévő trimmerekkel a kicsatoló rezgőkör tíz darab kondenzátorát utána lehessen állítani. A hangoláshoz az előlapon található műszer „Antennaáram mérés” állásban adott segítséget.
(Ez a készülék annyira korszerűnek mondható, hogy 1950-ben még gyártották.)
Mára ennyi fért bele, de igyekszünk még a héten leközölni a záró részt. Ha pedig ez megvan, érkeznek az angol tankrádiók, aztán jön az előző, olasz lomhalmokat tárgyaló cikk bevezetőjében említett töredékes német-magyar anyag.
Baráti 73!
HA8BDE Dénes
Elismerésem a sorozatért. Néha jó ilyen történelmi dolgokról több információt kapni.
Egyetlen egy fájó pont van, hogy a mai mondern rádiókról sajnos sehol nem jelenik meg magyar amatőröktől hasonló színvonalú írás.
Anico-nál, DND-nél már megfizethető akár 500 ezer alatt is lehet remek rádiókat kapni, jó lenne ,ha ezekről is születne egy hasonló sorozat.
Na végre egy korrekt kritika!
Kedves Béla!
Jórészt igazad van – ugyanakkor tisztelettel kérlek ne felejtsd el, hogy mi csak azokat a cikkeket tudjuk megjelentetni, amelyeket valaki már megírt. Az “elméletileg/gyakorlatilag már megírtam, de…” és a “hamarosan adom” kategóriájú írások kitétele a honlapra a lehetetlenségek birodalmába tartozik.
Ugyancsak vannak aztán olyan “tévedhetetlenek”, akik – gyakorta alpári stílusban – közlik, hogy mit kellene (!) írnunk és tennünk (!) – miközben maguk a helyesírás és az intelligens viselkedés alapjaival sincsenek tisztában.
Ismételjük, a kritika jórészt jogos, de ezt másnak is ugyan ilyen erővel lehet(ne) címezni, mint nekünk.
Viszont! Az adást vettük, s igyekszünk majd olyan információkat is közölni, amelyeket Te hiányolsz (részben jogosan) innét (is).
Baráti 73!
HA5CBM
Miklós